تبلیغات
سامان سلیمانی - گروه مشاوره کسب و کار - نکات مهم در پرزنتیشن مشتری چیست ؟

پرزنتیشن :

 پرزنتیشن (Presentation) عموما از طرف دانشجویان، مهندسان فروش و یا افرادی که قصد ارائه مطلبی را دارند تهیه می شود و معمولا به این معنی است که از طرف استاد، موقعیت شغلی یا معلم از ما خواسته می شد تا چیزی را پرزنت یا ارائه کنیم.

پرزنتیشن چیست؟

پرزنتیشن یا به عبارتی ارائه مطلب چیزی است که از جانب فردی (Presenter) برای عده ای (که مخاطبان  هستند) ارائه و به توضیح چیزی پرداخته می شود.

پرزنتیشن ها معمولا به صورت، پرزنتیشن رسمی و پرزنتیشن غیررسمی دسته بندی می شوند.

پرزنتیشن رسمی:

در پرزنتیشن رسمی به این صورت عمل می شود که شخصی به روی سِن می رود و  به توضیح ایده ها، محصولات و یا خدماتی که دارد می پردازد.

پرزنتیشن غیررسمی:

پرزنتیشن غیررسمی همونطور که از نامش پیداست، پرزنتیشن ها و ارائه هایی هستند که بصورت غیررسمی و در امور روزمره ما انجام می شوند

نکات مهم در پرزنتیشن :

  • فقط در زمانی که مخاطب ما متخصص همان موضوع پرزنتیشن ما است، از کلمات و جملات تخصصی استفاده کنیم، وگرنه بهتر است که از کلمات و جملات عامیه برای ارائه خودمون استفاده کنیم تا درک و فهم راحت تری داشته باشد
  • کلمات و جملات قلمبه سُلمبه استفاده نکینم، شاید برای یکی دو مرتبه این کار خیلی ما رو باکلاس و بزرگ نشون بده، اما اگر این کلمات و جملات زیاد تکرار بشه باعث می شه که مخاطب از ما فاصله بگیره و صحبت های ما رو هم متوجه نشه 
  • باید از این موضوع اطمینان حاصل کنیم که مخاطب هایی که در انتهای سالن نشسته اند صدای ما رو به وضوح می شنوند
  • در درست کردن اسلاید به مواردی که یک  اسلاید حرفه ای دارد توجه کنیم
  • خیلی خوبه که در پرزنتیشن از داستان استفاده کنیم تا پرزنت ما جذاب تر بشه

 مشخص کردن هدف از پرزنتیشن : 

من پرزنتشن های خیلی خوبی دیدم که ارائه شده، اما متأسفانه افرادی که پرزنت می کردند هدف درستی از پرزنتیشن خود نداشتند. همین موضوع باعث می شد که پرزنتی که ارائه می کنند بی نتیجه باشه.

خیلی خوبه که ما در هر کار که میخواهیم انجام بدیم و یا هر تصمیمی که می خواهیم بگیریم هدفی مشخص و واضح داشته باشیم.

بهتره که قبل از پرزنتیشن هایی که داریم از خودمون بپرسیم:

  • هدف من از این پرزنتیشن چیه؟
  • در آخر پرزنتیشن قراره که چه اتفاقی بیوفته؟
  • مخاطبِ من در آخر پرزنتیشن چه حسی و یا چه کاری انجام بده؟

وقتی ما هدف مون رو از اجرای یک پرزنتیشن مشخص کنیم راحت تر می تونیم مسیر رو طراحی و پیاده سازی کنیم

 شناخت مخاطبان پرزنتیشن : 

شناخت مخاطب در پرزنتیشن یکی از اصلی ترین رکن ها برای یک پرزنت است.

ما در اصل پرزنتیشن را برای مخاطبان آماده می کنیم نه برای خودمون.

اگر به مثال های یک پرزنتیشن رسمی برگردیم، مثلا یک کارشناس فروش وقتی محصول یا خدمات خودش را پرزنت می کنه قصد داره که مخاطب خودش که می تونه مشتری احتمالی اش باشه تحت تأثیر قرار بده و قانعش کنه.

بنابراین مخاطب در پرزنتیشن یکی از رکن های اصلی است که باید بهش توجه کنیم و مطالبی که قرار است پرزنت کنیم بر اساس خصوصیات مخاطب انجام بدیم.

مواردی که می تونیم برای شناخت مخاطب قبل از طراحی پرزنتیشن مد نظر قرار بدیم این ها هستند:

  • سطح تحصیلات
  • علاقه مندی ها
  • وضعیت مالی
  • سن مخاطبان
  • جنسیت مخاطبان
  • جایگاه و سِمَت شغلی
  • وضعیت شغلی
  • نیازهای مخاطبان
  • و

در حقیقت با دانستن این موارد می تونیم از قبل پیش بینی کنیم که:

  • چه مطالبی ارائه بدیم
  • چه نوع شوخی هایی انجام بدیم
  • چه داستان هایی را بیان کنیم
  • و سطح مطالبی که ارائه میدیم چگونه باشد.

·         در پرزنتیشن از چه نرم افزاری استفاده کنیم؟

·         نرم افزار های زیادی وجود دارند که می تونیم برای پرزنتیشن هایی که داریم ازشون استفاده کنیم.

·         اما پر کاربرد ترین نرم افزارهایی که وجود دارند این ها هستند:

·         ۱- نرم افزار پاورپوینت مایکروسافت آفیس

·         پیشنهاد می کنم نگاهی به این مقاله بیاندازیدپاورپوینت چیست و اشتباهات رایج در طراحی اسلاید پاورپوینت

·         ۲- نرم افزار آنلاین پرزی

·         ۳- نرم افزار کی نوت (مشابه نرم افزار پاورپوینت در سیستم عامل مک)




طبقه بندی: فروش، 
برچسب ها: نکات مهم در پرزنت مشتری ؟؟،  

تاریخ : شنبه 17 تیر 1396 | 09:32 ق.ظ | نویسنده : سامان سلیمانی | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.
****
*******
http://file.mihanblog.com//public/user_data/user_files/639/1916974/ph33.jpg